Korai egyházatyák nézetei a halál utáni létről
Korai
egyházatyák nézetei a lélek sorsáról
Vizsgálódásunk induló pontjaként
nézzük meg hogyan gondolkoztak a halál utáni állapotról az első és második
századi egyházatyák. Rendkívül fontosnak tartottam értekezésemben a korai
keresztények nézetét megvizsgálni, hiszen ők még az apostolok idejének
legközelebbi kortársai. Hitük és tanításuk, még nagy részben az eredeti
apostoli hitvallás nézeteit tükrözi.
Újabb és újabb korai keresztény irodalmat olvastam végig,
kutatva bennük, mit tanítottak a halál utáni létről.
Alábbiakban ezeknek az ismert
egyházi személyeknek az írásait fogom bemutatni.
Ireneusz:
„A második század egyik legnevesebb
apologétája Ireneusz, Kisázsiában, a korabeli egyik legjelentősebb
keresztény városban, Szmürnában született (105-150 között). Polükarpnak az első
századi apostoli atyának, tehát János apostol tanítványának a hallgatója
volt.”[4] (Ireneusz, Lugdunum
(mai Lyon) második püspöke volt.)
Olvassuk el mit ír a neves korai püspök és apologéta,
amikor a gnosztikusok nézetei ellen érvel:
„Az
eretnekek ugyanis lenézik Isten keze munkáját, és nem fogadják saját testük
üdvösségét.…, mivel azt állítják mihelyst meghalnak, azonnal túllépnek a
teremtőn, és egyenesen az Anyához, vagy az általuk kitalált Atyához mennek.”[5]
Ireneusz írása az Eretnekségek ellen, egy terjedelmes
mű a kor tévtanítói ellen. Az 5. könyv 31-32. fejezetében tudósítást ad olyan
tévtanítókról, akik azt állítják, hogy haláluk után lelkük az egekbe megy fel,
a test feltámadására így nincs is szükség. Ezekben a fejezetekben Ireneusz
leírja, hogy maga Jézus lelke sem szállt fel a mennybe, hanem a Seolba ment le,
ahol 3 napig tartózkodott, és kivárta a feltámadásának idejét, és csak ebben a
feltámadott testben ment fel az Atyához, ugyanígy nekünk is meg kell várnunk a
feltámadásunkat, és mi is csak ebben a feltámadott testben fogunk felvitetni az
Atyához. Egyértelműen kijelenti, hogy a meghalt tanítványok lelkeinek is le
kell menni a seolba, ahol a halottak lelkei várakoznak a testük feltámadására. Ez a nézet amit Ireneusz vallott, ellentétes
azzal a mai keresztény tanítással, miszerint az Újszövetségben már a haláluk
után a mennybe megy a hívők lelke. Ireneusz téves elképzelésnek tartja a lélek
halál utáni mennybeszállását. Ő a halottak lelkeit az alvilágba helyezi, ahol
várják a feltámadásukat. Magyarázatában leírja, hogy amikor Jézus vette a kenyeret
és a bort, azt mondta a tanítványainak, hogy nem iszik a szőlő levéből
mindaddig, míg a tanítványaival újra együtt nem eszik, és nem iszik. Ez nem a
mennyben lesz, hiszen test nélkül nem lehet a borból inni, szellemi lény nem tud
bort fogyasztani, fejtegeti az apologéta. Ez
csakis a feltámadott testben lehetséges majd. Következésképpen Jézus legközelebb
a tanítványaival, csak a feltámadásuk után fog találkozni. Mindezen ígéretei Jézusnak, a feltámadás utánra szólnak, nem pedig a
mennybe szállt lelkeknek. A feltámadásig pedig a holtak lelkei egy Istentől
kijelölt helyen várakoznak. Ez a hely nem a mennyben van a Lyoni püspök
szerint: „Mivel
ugyanis az Úr "a halál árnyékának közepette járt,,"[6]
ahol a halottak lelke volt”[7].
A meghalt emberek lelkei (még a tanítványoké is!) a
Seolban vannak állítása szerint.
Megdöbbenéssel, és elgondolkozva
olvastam, hogy Ireneusz aki Polikárp tanítványa volt, aki pedig Jánostól
tanult, azt vallotta, hogy a lélek mennybeszállása téves tanítás.
Jusztinusz
Következő korai forrás, ami
egyértelműen ír a lélek sorsáról Jusztinusztól származik. Jusztinusz
(103-166) a korai kereszténység legismertebb apologétája és vértanúja ezt írja
híres párbeszédében:
„Ha ti ezek után felemlítitek, hogy vannak olyanok, akiket
keresztényeknek neveznek, de nem azt vallják, amit én is, hanem káromolni
merészelik Ábrahám Istenét, Izsák Istenét és Jákob Istenét, és arról beszélnek,
hogy a halottak nem támadnak fel, hanem a halálban lelkük felvétetik az égbe, az
ilyeneket ti se fogadjátok el keresztényeknek.”[8]
Jusztinusz ugyanarra a jelenségre
reagál amire Ireneusz, vagyis azon állítást cáfolja, miszerint az ember lelke a
halálban felvitetik az égbe. Az
apologéta arról értekezik, hogy ne fogadjuk el azokat a magukat keresztényeknek
valló emberek tanítását, akik azt állítják, hogy haláluk után a lelkük az
egekbe száll, és nem fogadják el a testük feltámadását. Ugyanezekkel a
gnosztikus tanításokkal harcol Ireneusz is. Perendy László Patrológia című
írásában ezt írja Jusztinuszról: “A
zsidóságtól örökölt futurisztikus csoporteszkatológia mellett azonban
foglalkoztatta a lélek egyéni sorsa is. Úgy véli, hogy a lelkek a halál után
alászállnak a Hádészba, és ott is maradnak a világ végéig. A jó lelkek azonban
már itt is elkülönülnek a rosszaktól, és örvendezve várják örök megváltásukat.
A vértanúk lelke azonban a halál után egyből a mennybe vétetik, nekik nem kell
várakozniuk.”[9] Jusztinusz és Ireneusz ugyanazt állítja tehát, miszerint a lélek a
Hádészba (Seolba) megy (kivéve a mártíroké).
Polükratész
Következő korai egyházatya
Polükratész az Efézusi gyülekezet vezetője (második században élt). Polükratész
így ír a már meghalt keresztényekről:
„…..Ázsiában
igen nagy, az egyház alapjait megvető tekintélyek nyugosznak, akik az Úr napján
fel fognak támadni, amikor eljön az egekből fenségében, és feltámaszt minden
szentet. Fülöpről, a tizenkét apostol egyikéről beszélek, aki Hierapoliszban nyugodott
el, … Éppen úgy János is, aki az Úr kebelén nyugodott….. ő is Efezusban nyugodott
el. Vagy Polikárp püspök és vértanú, aki Szmirnában nyugszik, valamint
Thraszeasz püspök és vértanú,… és most ő is Szmirnában pihen. Egyáltalán szükséges
ezek után még megemlítenünk Szagarisz püspök-vértanút, aki Laodikeiában alussza
álmát, vagy a boldog emlékű Papüroszt és Melitónt,…Szárdeszben helyezték nyugalomra,
és ott várja feltámadását az Úr
eljövetelekor?”[10]
Polükratész
felsorolja azokat az ismert tekintélyes keresztény vezetőket, akik már
meghaltak, ki hol nyugszik, és alussza álmát, a feltámadásig. Ez a korai egyházvezető
egy szóval sem említi amint felsorolja a meghalt keresztény vezetőket, hogy a
mennyben lennének már. Semmi ilyesmit nem olvasunk, még sejtelmes utalás sincs
rá, ellenben egyértelmű kijelentést tesz, hogy ezek a szentek nyugszanak,
alszanak. Szó szerint azt állítja: „Szagarisz
püspök Laodikeiában alussza álmát”.
Polükratész írásából az elhunyt
ismert szentek sorsáról azt tudjuk meg, hogy nyugodva, álmukat aludva várják a
feltámadást. Azt a nézetet miszerint ezek a nagy egyházi személyek a mennyben
vannak már, Polükratész leírása ezt véleményem szerint cáfolja, mert az ő
állítása az, hogy nyugodva, aludva várják a feltámadásukat.
Római Kelemen
„Az 1.
század végén tevékenykedő római püspök az egyik legkorábbi forrásunk
közvetlenül az apostolok utáni keresztény korból. Egyesek szerint Péter apostol
nevezte ki maga után Róma püspökének. Órigenész pedig a Filippiekhez írt levél
4:3-ban szereplő Kelemennel azonosította. E feltevés szerint Pál tanítványa
volt és írásában van is tőle idézet, utalás.”[11]
Nézzük
meg Római Kelemen mit ír a Korintusiakhoz írt levelében. Vanyó László megemlíti[12],
hogy a Korintusiakhoz írt levelét az első századokban a sugalmazott könyvek
között tartották számon, Hermasz Pásztorával egyetemben a kánoni könyvek közé
sorolták. Néhány évszázaddal később kánoni tekintélyét elveszítette ugyan, de
sohasem utasították az apokrifek, a „vadhajtások” közé.
„Minden
egyes nemzedék, Ádámtól napjainkig mind letűnt, de azoknak, akik a szeretetben
végezték be életüket, Isten kegyelméből ott a helyük az istenfélők között, ők
mindannyian láthatóvá lesznek Krisztus országának látogatásában. Írva van
ugyanis: „Vonuljatok vissza kamráitokba egy rövidke időre, amíg hangom és
felindultságom elmúlik; és megemlékezem majd a jóság napjairól, és
feltámasztalak benneteket sírjaitokból” [13]
Ézsaiásnál
nagyon hasonlót olvasunk:
„Menj
be népem, menj be szobáidba (kamráidba (ḥeḏer)), és zárd be ajtóidat utánad, és
rejtsd el magad rövid szempillantásig, míg elmúlik a bús harag! Mert íme, az Úr
kijő helyéről, hogy meglátogassa a föld lakóinak álnokságát, s felmutatja a
föld a vért, és el nem fedi megöletteit többé!” [14]
Római
Kelemen a letűnt nemzedékekről ír, akik Ádámtól fogva éltek. Ezek az emberek
meghaltak, letűntek, nyugalomban vannak visszavonulva „kamráikba”, ott várva
feltámadásukat, ami után Krisztus országának polgárai lesznek. Kelemen szintén
nem említ semmilyen utalást arra, hogy már a mennyben vannak a letűnt kor igaz
emberei. Felsorakozik Ireneusz, Polükratész, mellé, akik a lélek nyugalmáról,
és várakozó állapotáról írnak.
Mit
is jelenthet Kelemen és Ézsaiás próféta által említett „kamrák”, ahova
visszavonulnak ezek a meghalt igaz lelkek? Ennek a kérdésnek a
megválaszolásához szükségünk van egy nem kanonizált Biblián kívüli irodalomra.
A II. Báruk könyve leírja, mik ezek a tárházak, vagy kamrák: „….. és zárassék be a Seol fedele, hogy ezen
időtől fogva ne fogadja be a holtakat, és a lelkek tárhelyei adják vissza
azokat, akiket elzártak. Mert sok év
telt el az elhagyatottságban Ábrahám, Izsák és Jákob, valamint a hozzájuk
hasonlók óta, akik a földben
alszanak, s akikről azt mondtad,
hogy értük teremtetted a világot.[15]
„És
ezek után, mikor a Messiás eljövetelének ideje betelik, vissza fog térni
dicsőségben. Akkor mindazok, akik
elaludtak az ő reménységében újra felkelnek. És abban az időben történik, hogy
a tárházak megnyílnak, amelyekben megőriztettek az igazak lelkeinek száma, és
kijönnek majd, és a lelkek sokasága látja majd egymást egy gondolkodásban… '[16]
Római
Kelemen arról ír, hogy az igaz emberek lelkei, ezekben a kamrákban várják
feltámadásukat (ahogyan Ézsaiás és Báruk írja), ezek a kamrák pedig a Seolban a
holtak országában vannak. Római Kelemen hite közel sem abban állt véleményem
szerint, hogy a meghalt igazak a mennyben lennének, és ott örvendeznének
Istennel. Ilyen állítást nem találunk nála sem.
Tertulliánus
Tertulliánus (160-220)
a latin egyház legismertebb teológusa. Tertulliánus szintén azt mondja [17], a lélek még nem szállhat fel az Atyához mindaddig, míg meg nem szólal
az arkangyal harsonája, vagyis a feltámadásig a keresztények lelke sem megy fel
a mennybe, hanem a Hádészban van biztonságos helyen. A menny majd a világ végén
fog megnyílni. Tertulliánus is azt vallja (ahogy Jusztinusz is), hogy csak a
mártírok lelkének adatik meg a mennybemenetel.
Hippolütosz
A 2. század végén, 3.
század elején élt Hippolütosz (170-236) szintén apologétaként, ő volt az utolsó
görög nyelven író nyugati teológus, akiről tudunk. Hippolütosz úttörője volt a bibliai
írásmagyarázatnak. Ő is úgy vélte Ireneuszékkal együtt, hogy a lélek a halál
után a Hádészba megy. [18]
Athénagorasz
Athénagorasz
kb. 133-180 között élt. Athéni apologéta és filozófus. Fontos és jelentős műve;
Halottak feltámadásáról. Athénagorasz
ebben az írásában hosszasan tárgyalja, hogy a lélek büntetése vagy jutalmazása
a test feltámadása nélkül teljesen igazságtalan lenne Istentől, mivel a tetteket
nem a lélek vitte végbe, hanem a lélek és a test együtt:
„ Az ember ugyanis
az, aki életében az ítéletre kerülő tetteket elköveti, s nem a lélek önmagában.
”[19] Későbbiekben
kifejti, hogy igazságtalan és nem feltételezhető, hogy a halál után a lélek
megkapja jutalmát, vagy büntetését. Munkájában azt is kifejti, hogy a
feltámadás, elengedhetetlen feltétele annak, hogy a jutalmat vagy a büntetést
az ember megkapja:
„ Így világos, hogy
mindenki előtt mi van még hátra, az apostol szavai szerint: ennek a romlandó és
felbomló testnek fel kell öltenie a halhatatlanságot, hogy amikor a holtak a
feltámadás által ismét életre kelnek és a szétváltak és teljesen felbomlottak egyesülnek,
elnyerjék testben elkövetett cselekedeteik viszonzását, akár jót, akár rosszat
tettek.”[20]
Írásában kifejti, hogy a lélek egyedül nem kapja meg
ezeket, hiszen az teljesen törvénytelen és igazságtalan lenne, mivel a lélek a
testtel együtt cselekedett itt a földön. Egyetlen igaz és valós módja a
jutalmak vagy büntetések elvételének a feltámadás. A testben feltámadt ember fog
az ítélet trónja elé állni, ekkor fogják megvizsgálni az életében elkövetett
tetteket, és ennek alapján hozzák meg az ítéletet. Teljesen képtelen gondolat
Athénagorasz szerint, a lélek külön büntetése vagy jutalma. Az általános
keresztény felfogás ellenben, azt állítja, hogy a lélek a halála után elkezdi
tölteni jogos büntetését a pokolban, az igaz lelkek pedig élvezik jutalmukat a
mennyben.
Ruff Tibor szakdolgozatában szintén azt
elemzi, hogy a jutalom és a büntetés, a feltámadás után lesz: „… a feltámadást az eljövendő világban a
jutalom és a büntetés elé helyezi, azon három csoport formulája szerint,
amelyekre a szöveg, mint Sammáj és Hillél iskolájának nyilatkozataira
hivatkozik."[21]
Theophilosz
Antiochia
6. püspöke, ókeresztény író, apologéta. 183-ban halt meg, születését nem
ismerjük. Perendy László egy egész könyvet szánt életének és hatásának
bemutatására.[22] „Nemcsak a hatása alatt álló írók jelentős
száma, hanem az általuk művelt műfajok változatossága is mutatja, hogy milyen
nagy hatású szerző volt Antiokhia püspöke.” [23]
Theophilosz egyik központi témája a feltámadás volt és az azután következő
ítélet. Az őt körülvevő szellemi miliőben apologétaként érvelt és védte a
feltámadás isteni tanát. Theophilosz
ezt írja:
„ Persze valaki meg
kérdezhetné vajon a természet szerint halandóként jött létre az ember? …
Természettől fogva sem halandó, sem halhatatlan nem volt, mert ha isten
eredetileg halhatatlanná alkotta volna őt, istenné tette volna. …Nem tette hát
sem halhatatlan, sem halandóvá, hanem amint egyszer már elmondottuk,
mindkettőnek befogadójává.”[24] További Idézet Perendy könyvéből: „A
lélek halhatatlansága Theophilosz szerint isteni ajándék.” [25] Összegezve,
az ember úgy lett megteremtve, hogy betudja fogadni a halhatatlanságot, vagy a
halandóságot. De mindezt csak a feltámadás után kapja meg, az apologéta szerint!
Még egy idézet Perendytől: „Azt
mindenképpen figyelemre méltónak tartja viszont, hogy Theophilosz az egész
emberről beszél a feltámadással kapcsolatban, és nem kizárólag a lélekről.”[26]
Theophilosz
Antiokhia 6. püspöke tehát a lélek test nélküli túlvilági halhatatlan életének
nézetét nem tanította. A test visszakapja a lelket, ekkor Isten feltámasztja,
és akkor kap örök életet, azaz halhatatlanságot a lélek és a test is, vagyis a
teljes ember.
A léleknek nincs halhatatlan tulajdonsága a test nélkül
Theophilosz szerint.
5. Korai
egyházatyák nézeteinek összefoglalása
Amikor a korai keresztények (I-II.
század) írásait olvassuk, észrevehető, hogy mindig a feltámadásról beszéltek, a
lélek pokolban való kínzásáról és gyötrelmeiről nem találtam leírást, sőt arra
sem találtam utalást, hogy a lélek a halál után a mennybe menne (kivéve azt a
nézetet miszerint a mártírok lelke Istenhez megy). A korai egyházatyák a
feltámadás után történő igazságszolgáltatásban hittek, és arról beszéltek. A lelkek,
tanításuk szerint nyugalomi állapotba kerül, visszavonulva „kamráikba”, ami a
Hádészban (Seol) van, és ott várják ebben a nyugvó állapotban a
feltámadást.
Ezen egyházatyák állítása
a lélek sorsáról kutatásaim alapján nem egyezik meg a mai hagyományos pokol és
menny tanítással.
Ahogyan
Polükratész írja, a meghalt szentek nyugszanak és alusszák álmukat, míg el nem
jön a feltámadás ideje: „Egyáltalán
szükséges ezek után még megemlítenünk Szagarisz püspök-vértanút, aki
Laodikeiában alussza álmát,…. és ott várja feltámadását az Úr eljövetelekor?”[27]
Úgy gondolom
mindenképpen fontos figyelembe vennünk az első és második századi keresztények
látását a lélek sorsáról. Ezen korai egyházatyák a legközelebb éltek Jézus és
az apostolok idejéhez, Római Kelemen pedig nagy valószínűséggel Pál apostolt
személyesen ismerte. Amennyiben ezt nem tesszük meg, nagyon könnyen beleesünk
abba a csapdába, hogy látásunkat a későbbi keresztény vezetők más nézeteihez
igazítjuk, akik később éltek, és gondolkodásukra már sokkal jobban kihatottak a
hellén és egyéb filozófiai nézetek (pl. Alexandriai Kelemen, Origenész, Ágoston…).
Szent
Baszileiosz (330-379) a Kappadokiai egyházatyák legjelentősebb képviselője,
szintén ezen korai keresztényekre hivatkozott írásában, mondván, hogy ők még
hitelesek voltak, ezért fontos figyelnünk tanításaikra:
„ Amikor
pedig azt kutattam magamnak, hogy vajon a régi és szent férfiak között élt e
valaki ezekkel a jelenleg vitatott kifejezésekkel, sokakra bukkantam és
olyanokra, akik már ősiségük miatt is hitelt érdemelnek, s tudásuk is
alaposabb, mint a maiaké. ..Ireneusz az és Római Kelemen,.... „[28]
Ahogy Baszilieosz a kappadokiai
egyházatya a leghitelesebbnek az apostolokhoz közel élő korai atyákat tartotta,
úgy nekünk is el kell gondolkoznunk rajta, hogy hitelesnek és megbízhatónak
tartjuk-e állításaikat? Úgy vélem rendkívül elgondolkodtató, hogy a korai
keresztények számára elfogadhatatlan tanítás volt a lélek büntetése ( a test
feltámadása előtt), vagy a lélek mennybeszállása.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése